Lasten Forssa juhlaseminaarin avajaispäivässä oli esillä aimo annos forssalaista lapsiystävällisyyttä. Yksi osoitus lapsiystävällisyydestä on varmasti se millä laajuudella kaupunki on lähtenyt kehittämään sekä varhaiskasvatuksen, että perusopetuksen digitaalisaatiota, uusien opetussuunnitelmien antamia suuntaviivoja mukaellen.

Maanantaiaamuna lyseon ala-aulaan kokoontui reipas joukko koululaisia, Päiväkoti Axel Wahrenin eskarilaiset Paavo ja Matilda, Heikan koulun kuudesluokkalaiset Jenny ja Niklas sekä Kuhalan koulun kahdeksasluokkalaiset Veikka ja Mira. Kaikilla heillä oli edessään yhteinen tehtävä – ratkaista oppimistehtävä tieto-ja viestintätekniikan välineitä ja sen mahdollisuuksia hyväkseen käyttäen. Vaikka tvt:n laitteet olivat tehtävässä suuressa roolissa, oli tärkeintä kuitenkin osata toimia porukassa, toinen toistaan opettaen.

Lapsien lisäksi lyseolle oli ilmestynyt myös melkoinen robottiarsenaali. Söpöt pörriäiset Bee-Botit saivat seurakseen sähäkät Sphero-pallot. Lapset keksivät oppimistehtävänsä aiheeksi robottien kaksintaistelun, ja he vertailivat kahta erilaista robottia niiden nopeudessa, koodattavuudessa ja käsiteltävyydessä. Päivän aikana lapset huomasivat, että vaikka Bee-Bot nopeudessa hävisikin Spherolle roimasti, oli sen tarkka koodaaminen huomattavasti nopeampaa ja tarkempaa, kuin sähäkän Spheron.

Eskarilaisten ja kuudesluokkalaisten rakentaessa roboteille pujotteluratoja ja koodaillessa robotteja, huolehtivat kahdeksasluokkalaiset siitä, että myös seminaariväki pääsi näkemään mistä oven takana oli aamupäivä kisailtu. Veikka ja Mira kuvasivat ja koostivat robottien kaksintaisteluista videon, joka esitettiin seminaariväelle lounaan jälkeen.

Niin näppärästi lapset robotteja käsittelivät, että kenellekään ei varmasti jäänyt epäselväksi se, että Forssan kaupungin satsaus kasvatuksen-ja opetuksen digitalisaatioon ei ole ole todellakaan mennyt hukkaan!

Katso lasten tekemä video:

Lasten Forssa Facebookissa