Pientä jännitystä oli ilmassa, kun ensimmäistä kertaa kokoontuivat Heikalle menevät koululaiset yhteiseen pajapalaveriin. Meidän ryhmämme oli Heikka 1. Tällä kertaa ryhmät on jaettu tulevien koulujen mukaan ja pajojen suunnittelupalavereita oli kaksi ennen itse pajaviikkoa (15.-23.3.). Tutustumisleikkien jälkeen aloitimme pajaviikon ohjelman suunnittelun; eli sen mitä haluamme tehdä ja mistä haluamme lisätietoa. Paljon tuli ideoita laidasta laitaan, kuten tietoa ihmisestä, käydä luistelemassa ja Vesihelmessä, käydä lumikasassa ja hyppiä kuralätäköissä. Kaikista ideoista mietittiin mihin ne voivat liittyä ja miten ne voivat liittyä toisiinsa. Kuitenkin yksi tärkein juttu lapsilla oli, että koko viikon aikana tehdään yksi elokuva ja sen ensi-ilta on pajaviikon viimeisenä perjantaina. Silloin katsotaan leffaa ja herkutellaan.

Kun kaikki ideat oli yhdistetty isompien aiheotsikoiden alle, niin kahdeksi isoimmaksi aihealueeksi nousivat vesi ja ihminen. Sitten mietittiin yhdessä tarkemmin miten näitä aihealueita voisi tarkemmin tutkia ja mitä vierailupaikkoja voisi olla. Lopuksi pidettiin äänestys ja pajaviikon tutkimuskohteeksi nousi VESI ja sen olomuodot. Tärkeää lapsista oli, että käydään tutustumassa eri paikoissa ja saimme pajaviikolla ihanan ystävälliset vastaanotot jäähallilla sekä Vesihelmessä.

Toisella suunnittelukerralla tutustuttiin itse veteen. Miltä se maistuu? Miltä se tuntuu? Tuoksuu? Näyttää? Kuulostaa? Lisäksi haettiin lunta sisälle ja jätettiin se odottamaan itse pajaviikkoa. Päästiin jo tutkimuksissakin alkuun. Lisäksi lapset miettivät mihin kaikkeen vesi liittyy ja mistä kaikesta he haluavat lisätietoa. Lapset oivaltavat hienosti ja osaavat esittää hyviä kysymyksiä; kuten mistä vesi tulee hanaan? Mistä vettä syntyy? Mihin se menee? Miten vesi puhdistuu? Kaikkeen näihin päätimme löytää vastauksen. Lisäksi esille nousivat retkipaikat. Näistä tiedoista meille muodostui ”pajakalenteri” mikä eli projektimme edessä. Uusia kysymyksiä nousi aina koko projektin ajan ja niihin yhdessä tutkimalla, päättelemällä sekä keskustelemalla etsittiin vastauksia.

Ensimmäinen pajapäivä alkoi kotaretkellä. Aurinkoinen pakkaskeli auttoi meitä tekemään monia huomioita vedestä ja sen olomuodoista jo matkalla kodalle. Vesi-ilmiöitä oli monenlaisia; kuten mistä Loimi-jokeen tulee vesi, mihin se menee, Loimijoen padon lähellä olevat oudonnäköiset jäät sekä vedenpinnalta heijastuva aurinko, lumipallojen kelluminen ja veden virtaus. Myös elokuvan kuvaus aloitettiin heti ja ipadit olivatkin ahkerassa käytössä lapsilla aina, kun he huomasivat veteen liittyviä asioita ympäristössä. Kodalla lapset miettivät miten vettä voidaan tutkia. Ensin piti keksi mistä saadaan vettä. Osa ehdotti omia juomapullojaan, kunnes lapset keksivät, että voimme sulattaa lunta. Yhteistyöllä pata täyteen lunta ja se tulille. Pian lumi alkoi sulaa ja seurattiin tarkasti lumen ja veden muotojen muuttumista. Lopulta vesi kiehui ja saimme huomata veden höyrystymisen. Pääsimme tästä päättelemään veden kiertokulkua maapallolla. Lisäksi löytyi kodalta jääpuikkoja ja monta ihmeellistä asiaa. Retken jälkeen tehtiin vielä jäätaidetta; vettä, vesiväriä ja koristeita. Ne vietiin ulos pakkaseen kovettumaan ja loppuviikolla ulos kaikkien ihasteltaviksi.

Perjantaina, eli toisena pajapäivänä, suunnattiin jäähallille. Siellä todettiin jää liukkaaksi, läpinäkyväksi, vaaleaksi, vähän muhkuraiseksi sekä kylmäksi. Luistelu on lapsista hauskaa veteen liittyvä asia. Liittyi siihen myös jano ja hiki. Seuraavina päivinä tutkittiin erilaisien kokeiden avulla veden mm. veden pintajännitystä, veden kiertoa, sateen tekemistä, haihtumista erimallisista astioista, veden määrän arviointia erimallisissa purkeissa, nesteiden eri painoja, kellumista, uppoamista sekä tehtiin ”taikatemppu”. Monia asioita tutkittiin aina arjessa, kun asioita tuli ilmi. Kuten, kun lapsi puhalsi ikkunaan ja se höyrystyi. Mietittiin mistä se ilmiö johtui. Paljon lapset miettivät mihin kaikkea vettä tarvitaan ja ettei kaikissa maissa ole samalla tavalla asiat kuin meillä. Moni oli käynyt ulkomailla missä piti juoda pullovettä. Oli myös tietoa ettei kaikilla ollut pudasta vettä ollenkaan. Sattuihan meidän pajaviikolle sopivasti vielä Kansainvälinen vesipäivä (22.3.).

Tiistaina lähdimme Vesihelmeen, tällä kertaa ilman uimavaatteita. Lapset olivat jo valmiiksi miettineet monia kysymyksiä ja paljon tuli vielä paikan päällä lisää. Pääsimmekin tutustumaan Vesihelmen moneen eri paikkaan ja saimme paljon tietoa, kuten mikä on vesiliukumäen pituus, miten aallot syntyvät, kuinka paljon vettä haihtuu, mitä tapahtuu jos vauva pissaa altaaseen. Kysymyksiä oli paljon ja ihanasti Totti Munck niihin vastaili. Hienointa lapsista oli päästä kävelemään kellariin, altaiden alle kastumatta. Lisäksi sieltä löytyi jännittävä ”sala”-allas ja monenlaisia puhaltimia, putkia ja suodattimia. Retken jälkeen vielä piirrettiin ja kerrottiin siitä kaikesta mitä oli mieleen jäänyt.

Vesihelmireissusta innostuneena rakensimmekin oman hiekkasuodattimen. Meillä oli ensimmäisenä päivänä sulatettu likainen lumi, minne laitoimme vielä lisää roskia ja multaa. Hiekkasuodatin rakennettiin ja saimme pudasta vettä aikaiseksi. Hyvin lapset olivat viikon aikana oppineet ja he tiesivät että kyseistä vettä ei voi juoda ilman otsonointia sekä aktiivihiilen käyttöä. Kirkkaassakin vedessä voi olla niitä näkymättömiä pöpöjä. Kyllä lapset ovat hienoja oivaltamaan ja oppimaan. Lapset kyllä imevät kaiken tiedon itseensä.

Viikon aikana teimme vesiaiheisia satukuvia. Kuvat otettiin vihreää taustaa hyödyntäen ja lapsen kuva liitettiin hänen haluamaansa vesiaiheiseen kuvaan. Kuvissa lapset esim. ratsastivat delfiineillä, roikkuivat helikopterissa veden päällä, olivat vesiputouksessa tai silittivät merihirviötä. Näihin lapset vielä kertoivat sadun ja ne askarreltiin upeiksi tauluiksi.

Lelupäivä oli myös toivelistalla ja sehän toteutettiin. Sovittiin, että leluksi saa ottaa sellaisen lelun minkä voi kastaa. Yhtenä päivänä lelut polskuttelivat altaissa Eskarin huoneen lattialla. Vähän vettä vaatteillekin roiskui, mutta kuivat vaatteet löytyivät repusta. Samalla syntyi ihmetyksen aihetta miten isoin lelu kellui ja kaikista pienin lelu upposi alas. Koko viikon lapset ahkerasti kuvasivat aineistoa elokuvaan.

Viimeisen pajapäivän kunniaksi mietittiin myös herkkua mitä voisi valmistaa. Mehujäät laitettiinkin jo alkuviikolla pakkaseen odottamaan elokuvan ensi-iltaa. Elokuva sai suuret kunnianosoitukset ja lapset olivat selvästi ylpeitä projektinsa tuotoksesta. Viikon aikana käytiin paljon keskusteluja ja arviointia. Projekti meni eteenpäin lasten ajatusten mukaan. Viimeiseksi vielä lapset saivat tehdä arvioinnin omasta pajaviikostaan. Kaikki olivat sitä mieltä, että oli ollut kivaa ja oli opittu paljon uusia asioita. Paljon uusia kavereita oli myös saatu. Tarkemmin pajasta löytyy Päiväkoti Axel Wagrenin Pedanet sivuilta.

Lasten Forssa Facebookissa

Forssan yhteislyseo - Forssa Upper Secondary School
Mikä sinusta tulee isona? Joko tiedät, mihin haet yhteishaussa? Jos käsillä tekeminen ja lukio-opinnot kiinnostavat, meillä on sinulle hyviä uutisia.

Forssan yhteislyseossa voi syksystä 2019 lähtien opiskella kuvataidepainotteisesti. Kuvataide- ja muotoilulinjalla voi valita yhteensä 11 kurssia kuvataidetta ja 6-10 kurssia keramiikan muotoilua.

#yhteishaku #lukio #forssa
#forssanyhteislyseo
#opiskelu #kuvataide #muotoilu #kuvis
... Katso lisääVähemmän

17.01.2019

Vielä olisi muutama paikka vapaana tieteen ihmeelliseen maailmaan!

Vielä olisi muutama paikka vapaana tieteen ihmeelliseen maailmaan!Syksyllä tehtiin kakkaa, ammuttiin rakettaja ja valmistettiin aurinkokunta. MItäköhän kevät tuo tullessaan? Lasten tiedepajaan (1.-4.-luokkalaisille) voi ilmoittautua 14.1.saakka! www.opistopalvelut.fi/wahren/course.php?l=fi&t=2981 ... Katso lisääVähemmän

14.01.2019

Nyt nautitaan lumesta! 
Laitetaan kilpailu pystyyn Forssan parhaasta pulkkamäestä. Kerro se kommenttikentässä joko kuvalla tai sanallisesti. Kaikkien kommentoijien kesken arvotaan talvinen yllätys. Arvonta suoritetaan 31.1.
Facebook ei ole mukana arvonnassa.

Nyt nautitaan lumesta!
Laitetaan kilpailu pystyyn Forssan parhaasta pulkkamäestä. Kerro se kommenttikentässä joko kuvalla tai sanallisesti. Kaikkien kommentoijien kesken arvotaan talvinen yllätys. Arvonta suoritetaan 31.1.
Facebook ei ole mukana arvonnassa.
... Katso lisääVähemmän

14.01.2019

 

Comment on Facebook

Lindvallinkadun viereinen mäki, nimeä en kans tiedä 👍

Hunnarilla, kuvaa en saa tähän lisättyä.

Nosturimäki ❤️

Harakkamäki 👍🏽

Hunnari ja harakkamäki

Harakkamäki 🏂

Harakkamäki!

Hunnari

Harakkamäki

Hunnari

Ojalanmäki👍

Hunnari 🙂

Harakkamäelle ääni

Harakkamäki 🙂

Harakkamäki ⛄️

Viksbergissä tossa päiväkodin vieressä 🤔

Nosturinmäki

Hunnari ja nosturinmäki 👍🏻

Hunnari!

Hunnari 👌🏻

Tytär sanoo nosturinmäki 😊

Harakkamäki ❄️❄️

Hunnari ❄️❄️❄️

Harakkamäki

Hunnarin mäet 🏂

+ View more comments

Tiina Iivanainen siirtyi 1.1. alkaen Pihakoivun päiväkodin johtajan paikalta palvelukoordinaattoriksi. Meiju Vettenranta siirtyy viettämään eläkepäiviä tammikuun lopussa. Kuvassa Tiina allekirjoittaa ensimmäistä maksupäätöstä.

Tiina Iivanainen siirtyi 1.1. alkaen Pihakoivun päiväkodin johtajan paikalta palvelukoordinaattoriksi. Meiju Vettenranta siirtyy viettämään eläkepäiviä tammikuun lopussa. Kuvassa Tiina allekirjoittaa ensimmäistä maksupäätöstä. ... Katso lisääVähemmän

05.01.2019

 

Comment on Facebook

Ihania eläkepäiviä ihanalle Meijulle 😘💕 Kiitos työkaveruudesta, lämmöllä yhteisiä työvuosia muistelen ❤️ Tiinalle menestystä uuteen tehtävään 👍

Hyviä ja hauskoja eläkepäiviä sinulle Meiju😊❣Lempeitä tuulia tulevaan😍! Tiinalle toivon menestystä ja mielenkiintoisia tehtäviä uudessa ammatissa ❤! Kippis molemmille 🥂🍾❣

Kuvataidekoulun kevätlukukausi alkaa ensi maanantaina, eli 7.1. lukujärjestyksen mukaisesti.

Huomaa, että kuvikseen voi tulla myös kesken lukuvuoden, mikäli ryhmissä on tilaa. Kysy siis rohkeasti vapaista oppilaspaikoista teija.lauronen(at)forssa.fi.
... Katso lisääVähemmän

04.01.2019

 

Comment on Facebook

Taru Sjöblom😃

Forssan kaupungin uudenvuoden vastaanotot ... Katso lisääVähemmän

29.12.2018

Haluaisitko aloittaa kivan luovan harrastuksen yhdessä lapsen kanssa? Kuviskoulun suositussa Aikuinen-lapsi-ryhmissä (2-5v), keskiviikkoisin klo 16.10-16.55 ja klo 17-17.45 olisi pari paikkaa vapaana! Ota pian yhteyttä maikku.aho(a)gmail.com.
Opetus alkaa heti loppiaisen jälkeen 😊
#kuviskoulu #artschool #kuvataidekoulu #newstudents #ilmoittaudu #uudetoppilaat
... Katso lisääVähemmän

28.12.2018

Viimeiseen kouluviikkoon Kuhalassa on mahtunut vaikka mitä! Pääsimme koko koulu nauttimaan improvisaatioteatterista, kun Neljäs Seinä -ryhmä esiintyi meille. Ohjelmassa on ollut myös joulupiparien leivontaa, joulukirkko sekä lauantaina vielä yhteinen päätösjuhla. Kuhalan väki toivottaa kaikille mukavaa lomaa!

"Viimeiseen kouluviikkoon Kuhalassa on mahtunut vaikka mitä! Pääsimme koko koulu nauttimaan improvisaatioteatterista, kun Neljäs Seinä -ryhmä esiintyi meille. Ohjelmassa on ollut myös joulupiparien leivontaa, joulukirkko sekä lauantaina vielä yhteinen päätösjuhla. Kuhalan väki toivottaa kaikille mukavaa lomaa!" ... Katso lisääVähemmän

21.12.2018

 

Comment on Facebook

Hyvää lomaa 🎅

Lasten Forssa toivottaa oikein hyvää Joulua kaikille lapsille  ja lapsenmielisille. 

Mitä kertoi mulle tonttu?
Pipari tuo joulun.
Kynttilä tuo joulun.
Himmeli tuo joulun.
Mitä muuta kertoi tonttu?
Antoi ajatuksen uuden,
kertoi joulun salaisuuden.
Rakkaus tuo joulun.
Näin kertoi tonttu.

Lasten Forssa toivottaa oikein hyvää Joulua kaikille lapsille ja lapsenmielisille.

Mitä kertoi mulle tonttu?
Pipari tuo joulun.
Kynttilä tuo joulun.
Himmeli tuo joulun.
Mitä muuta kertoi tonttu?
Antoi ajatuksen uuden,
kertoi joulun salaisuuden.
Rakkaus tuo joulun.
Näin kertoi tonttu.
... Katso lisääVähemmän

21.12.2018

Lataa lisää