On tärkeää, ettei asiaa ohiteta. Ei sanota, että kuvittelit. Ei olla sanomatta mitään, koska asia on hankala. Koska siitä voi seurata pitkä selvittely. Eikä kuvitella, että asia menee ohi itsekseen. Ei se mene.

Jokainen tulee kuulluksi, jokainen tapaus tutkitaan,
jos niistä meille kerrotaan

Kuhalan koulun rehtori Marja-Leena Tirrin mielestä vaikeinta puuttumisen kannalta on netissä tapahtuva koulukiusaaminen.
− Se on usein hyvin salattua, emmekä pääse edes näkemään sitä. Osassa tapauksissa käytetään esimerkiksi sellaisia tapoja/sovelluksia, joissa viestit häviävät näkyvistä hyvinkin nopeasti. Vanhemmatkaan eivät useinkaan tiedä missä sovelluksissa nuori tai lapsi liikkuu. Myös vanhemmille tämä on vaikea asia.

Se, että asia on vaikea, ei kuitenkaan estä koulua siihen puuttumasta.
− Kyllä me käymme oppilaiden kanssa läpi sitä mitä voi ja mitä ei voi tehdä. Netissä tai muutenkin. Alakoululaisten kanssa eri tavalla kuin yläkoululaisten.

Puututaan jo ennalta

Rehtori Marja-Leena Tirrin mukaan kiusaamisen juureen pyritään puuttumaan ennaltaehkäisevästi useitakin kertoja vuodessa, ei vain lukuvuoden alussa.
− Me pyrimme luomaan me-henkeä, yhteisöllisyyttä. Asennetta, että me ollaan samaa porukkaa. Se on tärkeää, koska kiusaaminenkin usein koskee, ei vain kiusattua ja kiusaajaa, vaan isompaa ryhmää. Ja yksi kiusaamisen muodoista on myös ulkopuolelle jättäminen. Ryhmäyttämisellä pyritään ennaltaehkäisemään kaikkia kiusaamisen muotoja.

Molemmat tarvitsevat apua

Kuhalan koulu on KiVa-kouluja. Eli siellä käytetään Turun yliopistossa kehitettyä kiusaamisen vastaista toimenpideohjelmaa.
− On tärkeää ymmärtää, että kiusaaminen on eri ihmisille eri asia. Joku, mikä toiselle ei sitä ole, on sitä toiselle. Jokaisen pitää tulla kuulluksi ja jokainen tapaus pitää tutkia. Sekä kiusaajanettä kiusatun auttamiseen tarvitaan usein mukaan asiantuntijoita, mutta molemmat tarvitsevat apua.

Lasten Forssa Facebookissa

[custom-facebook-feed]